.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رمضان ماه خدا
دکتر محمد طاهر یعقوبی

شمال نیوز: دکتر محمد طاهر یعقوبی - رمضان آمد و آهسته صدا کرد مرا مستعد سفر شهر خدا کرد مرا

فیض روح‌القدسم کرد رها از ظلمات همرهى تا به لب آب بقا کرد مرا
همگی مسافریم؛ بعضی در میان راه از سفر باز می‌مانند و بعضی به مقصد می‌رسند. آیا ما به ماه مبارک رمضان می‌رسیم یا عمرمان به پایان می رسد؟ همانگونه که برادران و خواهرانی که سال گذشته با ما روزه گرفتند و طناب عمرشان پاره شد و دیگر فرصتی برای روزه گرفتن ندارند!
بزرگان ما با دعا به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رفتند و چنین دعا می‌کردند: " اللهم بَلِّغنا رمضان، اللهم سَلِّمنا رمضان وسَلِّم رمضان لنا و تَسَلَّمه مِنّا مُتَقَبَّلاً؛ خدایا ما را به رمضان برسان و ما را تا ماه رمضان سالم نگه‌دار و رمضان را به سلامت به ما برسان و آن را از ما قبول شده بپذیر.
علم قبل از عمل:
در پرتو شناسایى موقعیت و شناخت جایگاه ماه خدا است كه انسان مومن هنگام حلول و تشریف فرمایى آن، مى تواند استقبال شایسته از آن به عمل آورد. چه قدر اعمالی بودند که به سبب نادانی برباد شدند! پس باید بنشینیم و قبل از روزه گرفتن، چیزی از فضایل، احکام و آداب روزه را فرا گیریم.
نخستین كارى كه باید در ارتباط با “ماه مبارك” انجام گیرد، بدست آوردن نگاه صحیح نسبت به آن مى باشد، نگاهى برگرفته از آنچه كه كتاب خدا و پیشوایان راستین الهى به انسان ارائه كرده اند. بدین ترتیب لازم است انسان مومن، در آغاز و پیش از انجام هرگونه رفتار و برخورد با این ماه، در تب و تاب به دست آوردن آگاهى از “چیستى ماه رمضان” و كسب معرفت لازم درباره مقام، موقعیت و جایگاه آن باشد.
در روایت “ابى مسعود انصارى” از پیامبر اكرم (ص) مى خوانیم: “ لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ ما فِی رَمَضانِ لَوَدَّ اَنْ یَکُونَ رَمَضانُ السَّنَة ” اگر بنده، از آنچه كه در ماه رمضان قرار داده شده آگاهى داشت، با تمام وجود دوست مى داشت كه همه سال، ماه رمضان باشد(بحار الانوار، ج 93، ص 346).
کسی که وارد معرکه می‌شود امید پیروزی را دارد و کسی که برای آزمونی می‌رود آرزوی موفقیت در آن دارد، ما به استقبال ماهی می‌رویم که در آن درجات بالا می‌روند و به ثوابِ نیکی‌ها افزوده و بدی‌ها زدوده می‌شوند و انسان‌ها از آتش جهنم رهایی می‌یابند. پس بر ما لازم است که خود را برای ورود به این ماه عزیز آماده کنیم. گفته شده است، بسیار بخوانید در بقیه ماه شعبان این دعا را: اَلّلهُمَّ اِن لَم تَکُن غَفَرتَ لَنا فیما مَضی مِن شَعبانَ، فَاغفِرلَنا فیما بَقِیَ مِنهُ. بار خدایا اگر ما را در آن مقدار که گذشته از ماه شعبان نیامرزیده ای، در باقی مانده آن بیامرز ما را.
امام سجاد (ع) نيز اشتياق و شدت علاقه خود را به ماه مبارك رمضان اينگونه بيان مي كنند: «السَّلامُ عَلَيْكَ مَا كَانَ أَحْرَصَنَا بِالْأَمْسِ عَلَيْكَ، وَ أَشَدَّ شَوْقَنَا غَدا إِلَيْكَ» «سلام بر تو ای ماهی كه نسبت به آمدنش حريص بوديم و در آينده مشتاق آمدن آن هستيم.»
پنج جایزه برای فرد روزه دار
نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: فرد روزه دار پنج جایزه دارد:
1- نظر لطف خداوند شامل بنده اش می شود.
2- تمام شبانه روز ماه رمضان ملائکه برای روزه دار طلب مغفرت می کنند و می گویند: خدایا او را بیامرز.
3- خداوند در اول ماه رمضان به بهشت فرمان می دهد که خودت را برای بنده من زینت کن.
4- وقتی ماه تمام شود و بنده از این ماه عبور کند، آخرین شب ماه رمضان، خداوند همه گناهانش را می آمرزد. کسی بلند شد و گفت: آیا منظورتان شب قدر است؟ فرمود: نه، شب عید؛ چون مزد کار را آخرش می دهند.
5- بوی دهان آنها که به ظاهر بوی خوشی نیست، نزد خدا مانند مُشک و عنبر است (بحارالانوار، ج 93، ص 364).
اما شرط این پنج جایزه چیست؟ پیغمبر گرامی اسلام فرمود: برای رسیدن به این جوایز باید به اموری پایبند باشیم. براساس این روایت سه مورد از آنها به حق مردم بر می گردد: صله رحم، حق همسایه و مراعات مردم و سه مورد دیگر مربوط به خود انسان می شود: کنترل زبان، حفظ دین و نگهداری خویش(مستدرک الوسائل، ج 7، ص 370).
با طرفة العینی ماه رمضان به پایان می رسد، بیاییم از لحظه لحظه این ماه عزیز استفاده کنیم. اگر افطار و سحر را با خواندن «انّا اَنْزَلناه»شروع کنیم، خداوند میان سحر و مغرب پاداش شهدا را به ما می دهد. هر کس وقت افطار صدقه بدهد اگر چه به اندازه یک قرص نان، برای او تبدیل به حجابی از آتش می شود.
خداوندا توفیق بهره گیری از برکات این ماه عزیز را به ما ارزانی ده.
دکتر محمد طاهر یعقوبی عضو هیئت علمی دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.704 seconds.